Najúžasnejšia forma lietania

Motorové rogalo

Lietanie na motorových závesných klzákoch

 

Pozrite si playlist o našom lietaní a chytí Vás to za srdce:

Z čoho sa MZK skladá?

  1. Nosná plocha - krídlo: je to vlastne upravený bezmotorový závesný klzák, ktorý je spevnený pre vyššie zaťaženie, ktoré musí uniesť. Spevnenie sa týka samotnej konštrukcie a plachty, ktorou je konštrukcia potiahnutá
  2. Podvozok - trojkolka: jednomiestna alebo dvojmiestna, naháč alebo kapotovaná. Má zväčša 3 kolesá, z ktorých je minimálne predné brzdené, nádrž na pohonné hmoty, miesto pre "batožinu"
  3. Pohonná jednotka - motor: dvojtakt alebo štvortakt, vzduchom alebo vodou chladený, letecký alebo amatérsky upravovaný
  4. Vrtuľa: tlačná drevená, kompozitová, uhlíková, dvoj - päť listá, pevná, na zemi nastaviteľná
  5. Prístroje: navigačné: výškomer, rýchlomer, variometer, kompas, GPS, motorové: otáčkomer, teplota a tlak oleja, teplota chladiacej kvapaliny, hláv motora, výfukových plynov, kontrolka dobíjania, komunikačné: vysielačka, interkom
  6. Záchranný systém: jedná sa o raketou poháňaný systém vystrelenia padáku, ktorý zachraňuje celé lietadlo

 

Náklady na zaobstaranie si MZK sa veľmi líšia od toho, či si MZK staviate sám alebo si zakúpite továrenský stroj. Zväčša sa jedná o stavbu trojkolky, ktorá musí spĺňať určité kritériá, ale môže byť jednoduchá, trubková alebo sa záujemca s tým "vyhrá" a urobí ju v laminátovej škarupine. Krídlo sa zväčša kupuje otypované, továrenské, pretože od krídla závisí, či pilot letí v pohode a malíčkom si špára v nose alebo kŕčovito zviera riadiacu hrazdu a hľadá najbližšie vhodné miesto na pristátie. Využívajú sa dvojtaktné, ako i štvortaktné motory, upravené pre letecké použitie. Pri amatérskej stavbe sa veľmi často upravujú 4 taktné automobilové motory.

 

Lietanie na MZK patrí k cenovo dostupným formám motorového lietania. Jedným z faktorov je spotreba paliva, ktorá sa odvíja od použitého typu pohonej jednotky. Menej hladné sú 4 taktné motory. Ďalšou položkou sú náklady na uskladnenie v hangári. MZK má však, oproti klasickým lietadlám, výhodu demontovateľnosti hlavných častí a ich uskladnenie doma v garáži.

 

Hlavné výhody motorového závesného klzáka

  • pocitovo, medzi lietadlom a MZK, je to ako rozdiel medzi jazdou autom a na motorke
  • úžasný výhľad do všetkých strán a spojenie s prírodou bez obmedzení uzatvorenej kabíny
  • MZK je schopný odštartovať zo spevnených plôch letísk, z nespevnených poľných ciest, lúk a pasienkov a tiež tam aj pristáť
  • cestovná rýchlosť MZK sa pohybuje medzi 75-110km/h, preto je schopný letu na väčšie vzdialenosti
  • pilot môže kombinovať výhody závesného klzáka, využívaním stúpajúcich teplých vzdušných prúdov ako i pohon motorom

Je motorový závesný klzák bezpečný?

Motorové závesné lietanie patrí medzi rizikové športy a pilot musí byť vždy opatrný. Sme presvedčení, že motorový závesný klzák je bezpečnejší ako napríklad jazda na motorke práve z dôvodu, že všetky riziká sú dopredu čitateľné. Jazdca na motorke môže prekvapiť štrk na inak čistej ceste. Nič také ako náhly vietor, či "zrazu búrka" neexistuje. Pilota, ktorý dobre sleduje počasie a najmä vietor by nemalo nič ohroziť. Ak je vietor príliš silný na lietanie, pravdepodobne sa pilotovi ani nepodarí odštartovať.

 

 

text: Jozef Sajan