
Z ATE Poprad mi zavolal pilot, aby mi opísal situáciu pri ktorej leteli vrtuľníkom na Straník. Poprosil ma, aby sme rozprúdili diskusiu a hlavne šírili informácie, ktoré pomôžu posádke vrtuľníka robiť ich prácu.
Vrtuľník prilietal pomaly do priestoru Straníka a neustále sa musel venovať paraglidistom vo vzduchu, pretože neodlietali mimo a stále lietali aj ponad štart na Straníku. Je nutné vytvoriť dostatočný priestor pre vrtuľník a to vzdialením sa od priestoru zásahu. Potom, pri pristátí, mal problém s rozloženými padákmi v okolí jediného miesta, kde bolo možné pristáť. Naši piloti mali v okolí uložené padáky a ani ich nedržali. Každý druhý mal v ruke mobil a fotil si vrtuľník pri pristátí. Je potrebné si uvedomiť, koľko vzduchu pretlačí rotor vrtuľníka každým okamihom. Padák, aj keď je zaťažený postrojom a prilbou, je tento vzduch schopný spoľahlivo podfúknuť a problém bude na svete. Preto je nutné pri pristáti aj pri vzlete vrtuľníka svoju výbavu odniesť čo najďalej od vrtuľníka a mať ju neustále pod kontrolou, pre prípad ak by dochádzalo k jej podfúknutiu.
Vždy rešpektujte pokyny posádky vrtuľníka! Lietajú aj pre nás a nejednému z nás už zachránili život!
Na trhu sú lacné rádiostanice, na ktoré je možné naladiť letecké frekvencie. Preto naozaj vrelo odporúčam zakúpenie si takejto rádiostanice a napríklad, ak lietate na Straníku nalaďte si frekvenciu Žilina veža. Pri sledovaní korešpondencie TWR Žilina získate prehľad kto, kedy a kde letí.
Napríklad tu je link na jednu takúto rádiostanicu.
Podobných rádiostaníc je viac, treba si vybrať podľa vlastných požiadaviek.
RLP LAA SR