Najúžasnejšia forma lietania

Prezentovanie návrhu návštevného poriadku TANAPu

Vážení členovia LAA SR,

dňa 6.2. som sa zúčastnil verejného prezentovania nového návrhu návštevného poriadku TANAPu v Liptovskom Mikuláši. Za LAA SR tam prišli ešte dvaja kolegovia, členovia zväzov PK a MPK. Vo všeobecnosti účasť bola hojná, väčšinou urbárnici, majitelia pozemkov, zástupcovia dotknutých obci a pod. Za športy sme tam boli len my a zástupca Slovenskej skialpinistickej asociácie. Teda aspoň nik iný sa k športom nevyjadroval.

Za LAA SR som dva dni pred verejným prezentovaním zaslal pripomienky k novému návrhu. Predpokladal som, že sa nám k ním vyjadria, no celé sedenie sa nieslo len v duchu odprezentovania nového návrhu a diskusie, kde v podstate na väčšinu otázok zaznela odpoveď, aby dotyční zaslali svoje požiadavky na Okresný úrad v Prešove a že ich pripomienky buďto budú akceptované a zapracované, alebo nie.

Paragliding vo Vysokých Tatrách bol nimi odprezentovaný veľmi nelichotivo. V niektorých elektronických médiách bola zverejnená situácia, keď paraglidista nízkym preletom ponad čriedu kamzíky vyplašil a následne pri úteku kamzík zranil kamzíča. Vraj je to natočené na video.  Pri osobnom rozhovore s riaditeľom TANAPu mi tento povedal, že minulú jeseň bol počas sčítavania a značkovania kamzíkov osobne svedkom toho, ako na nich nalietaval paraglidista v malej výške a rozohnal celú čriedu.  Keď pilota po pristátí konfrontovali, vyšlo najavo, že je to pilot poľskej národnosti a netuší o niečom takom, ako je návštevný poriadok TANAPu. To sú situácie, ktoré nám neprilepšujú vo vyjednávaní s predstaviteľmi TANAPu. V podstate mal som z toho pocit, že zo všetkých návštevníkov Vysokých Tatier sme tí najproblémovejší.

Aj doteraz bolo možné využívať letové koridory pre paraglidové lietanie. Mimo nich bolo možné lietať tak ako stanovuje AIP SR v:

ENR 5.6  

5.6.1 Lety VFR vo vzdušnom priestore nad oblasťami citlivými na hluk z leteckej prevádzky, zobrazenými v Mape oblasti s faunou citlivou na hluk z leteckej prevádzky - mapový index (pozri sekciu ENR 6), vykonávať vo výške nie menšej ako 1 000 ft (300 m) nad najvyššou prekážkou v okruhu 600 m od lietadla. Toto obmedzenie sa netýka leteckej záchrannej služby a letov za účelom pátrania a záchrany.

Bohužiaľ to všetci chápu tak, že sa to týka akejkoľvek prevádzky. To sa pokúsime napadnúť a poukázať na možnosť bezmotorového lietania v týchto oblastiach.

V našom návrhu sa budeme snažiť dosiahnuť možnosť legálneho termického lietania v predhorí Tatier bez zalietavania do dolín a aj to, aby nebola obmedzovala doba lietania od 9:00 do 16:00, ale aby bola v rozsahu od svitania do súmraku a samozrejme o zachovanie všetkých vhodných štartovacích plôch.

Pripomienky je možné zasielať na Okresný úrad Prešov, odbor starostlivosti o životné prostredie do 21.3.2019

Linky zaoberajúce sa touto tematikou:

https://spis.korzar.sme.sk/c/22047398/snahou-spravy-tanap-je-aby-novy-navstevny-poriadok-platil-uz-v-lete.html#ixzz5eoiRsUo6

https://dennikn.sk/blog/1373680/navrhovany-navstevny-poriadok-tanapu-je-prilis-prisny/

https://www.petice24.com/na_podporu_horolezectva_a_vysokohorskej_turistiky_v_tanapu

Prajem príjemné letové počasie všetkým.

RLP