Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 9,81 10 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší indukovaný odpor lietadla zväčší 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 5 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 5. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = L² / b λ = b / S 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka tetiva profilu stredná krivka profilu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? štvornásobne dvojnásobne zostane rovnaký 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu koniec profilu odtoková hrana 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor interferenčný odpor indukovaný odpor 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená nižšia vyššia 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Your score is Priemerné skóre je 63% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy