Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 8 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 8. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = L² / S λ = b / S 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva vymedzená vrstva medzná vrstva 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší indukovaný odpor lietadla zväčší vztlak lietadla zväčší 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická priamka 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu strednou krivkou profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 1 9,81 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu odtoková hrana koniec profilu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nezmenená nižšia 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla Your score is Priemerné skóre je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy