Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 1 10 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania teplota vzduchu 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu aerodynamická krivka stredná krivka profilu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor indukovaný odpor tvarový odpor 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne štvornásobne zostane rovnaký 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka stredná krivka profilu tetiva profilu 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana aerodynamický koniec profilu koniec profilu 28 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 28. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = L² / S λ = b / S 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy