Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka tetiva profilu stredná krivka profilu 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 9,81 1 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aerodynamický odpor je výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu odtoková hrana koniec profilu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická krivka 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nižšia nezmenená 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 25 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 25. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = L² / S λ = b / S 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak Your score is Priemerné skóre je 64% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy