Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor tvarový odpor interferenčný odpor 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 1 10 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana aerodynamický koniec profilu koniec profilu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia vyššia nezmenená 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka stredná krivka profilu tetiva profilu 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor väčší vztlak 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 18 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 18. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = L² / b λ = b / S 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva medzná vrstva neutrálna vrstva 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu smer obtekania 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Tetiva profilu je spojnica nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 65% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy