Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 1 9,81 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor tvarový odpor interferenčný odpor 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 19 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 19. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická krivka 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nižšia nezmenená 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký dvojnásobne štvornásobne 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka tetiva profilu stredná krivka profilu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu aerodynamický koniec profilu odtoková hrana 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy