Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva neutrálna vrstva medzná vrstva 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania teplota vzduchu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? pokojné pristávacie podmienky silnú turbulenciu silný vietor umocnený dýzou 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? odtoková hrana koniec profilu aerodynamický koniec profilu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu nábežná hrana 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická priamka 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne zostane rovnaký štvornásobne 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická krivka 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 10 9,81 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 27. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = L² / S λ = b / S 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená vyššia nižšia 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Tetiva profilu je spojnica nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Your score is Priemerné skóre je 63% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy