Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? medzná vrstva vymedzená vrstva neutrálna vrstva 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená nižšia vyššia 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor interferenčný odpor tvarový odpor 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu nábežná hrana 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? štvornásobne dvojnásobne zostane rovnaký 13 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 13. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = b / S λ = L² / b λ = L² / S 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší vztlak menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická krivka 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 64% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy