Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký dvojnásobne štvornásobne 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor väčší vztlak menší indukovaný odpor 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu aerodynamická priamka stredná krivka profilu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší indukovaný odpor lietadla zväčší 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu nábežná hrana 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 17 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 17. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / b λ = L² / S λ = b / S 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva indukovaný odpor interferenčný odpor tvarový odpor 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia vyššia nezmenená 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 1 10 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická krivka Your score is Priemerné skóre je 64% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy