Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu aerodynamická priamka tetiva profilu 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor interferenčný odpor indukovaný odpor 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? štvornásobne dvojnásobne zostane rovnaký 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? tetiva profilu aerodynamická krivka stredná krivka profilu 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má rýchlosť obtekania a tvar profilu smer obtekania teplota vzduchu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 17 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 17. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia vyššia nezmenená 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu aerodynamický koniec profilu odtoková hrana 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany nábežnej a odtokovej hrany 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? medzná vrstva neutrálna vrstva vymedzená vrstva 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla nižší ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľká rýchlosť obtekania Your score is Priemerné skóre je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy