Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 1. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = b / S λ = L² / b λ = L² / S 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký dvojnásobne štvornásobne 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Tetiva profilu je spojnica stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania teplota vzduchu rýchlosť obtekania a tvar profilu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu aerodynamický začiatok profilu nábežná hrana 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka tetiva profilu stredná krivka profilu 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 10 9,81 1 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nezmenená nižšia 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je väčší indukovaný odpor menší indukovaný odpor väčší vztlak 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,000 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu odtoková hrana aerodynamický koniec profilu 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu výslednou aerodynamickou silou tetivou profilu 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor interferenčný odpor indukovaný odpor Your score is Priemerné skóre je 63% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy