Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší vztlak lietadla zväčší 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. 4 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 4. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 1,225 kg/m³ 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľký uhol nábehu príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je menší indukovaný odpor väčší vztlak väčší indukovaný odpor 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu teplota vzduchu 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Tetiva profilu je spojnica nábežnej a odtokovej hrany aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka stredná krivka profilu tetiva profilu 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva tvarový odpor indukovaný odpor interferenčný odpor 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? aerodynamická priamka tetiva profilu stredná krivka profilu 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu koniec profilu odtoková hrana 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ vyššia nižšia nezmenená 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? medzná vrstva neutrálna vrstva vymedzená vrstva 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? štvornásobne dvojnásobne zostane rovnaký 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 9,81 10 Your score is Priemerné skóre je 63% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy