Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? tetiva profilu stredná krivka profilu aerodynamická priamka 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nezmenená nižšia vyššia 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? dvojnásobne štvornásobne zostane rovnaký 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom príliš veľký uhol nábehu 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky silný vietor umocnený dýzou 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla rovnaký ako na spodnej strane vyšší ako na na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,000 kg/m³ 1,225 kg/m³ 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? začiatok profilu nábežná hrana aerodynamický začiatok profilu 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? stredná krivka profilu aerodynamická krivka tetiva profilu 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) 17 / 31 Kategória: Aerodynamika 17. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a strednou krivkou profilu tetivou profilu výslednou aerodynamickou silou 18 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 18. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 1 9,81 10 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Aerodynamický odpor je rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? vymedzená vrstva neutrálna vrstva medzná vrstva 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor väčší vztlak 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? koniec profilu aerodynamický koniec profilu odtoková hrana 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. Your score is Priemerné skóre je 64% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy