Test AERODYNAMIKA Aerodynamika – všetky otázky Otázky z aerodynamiky. 1 / 31 Kategória: Aerodynamika 1. Priraďte k bodom 1 až 4 na rýchlostnej poláre klzáka významy v poradí (napr. abcd – bez medzier): ( a. maximálna rýchlosť, b. minimálna rýchlosť, c. maximálna kĺzavosť, d. minimálne opadanie ) Skontrolovať 2 / 31 Kategória: Aerodynamika 2. Čím je väčšia štíhlosť krídla λ, tým je menší indukovaný odpor väčší indukovaný odpor väčší vztlak 3 / 31 Kategória: Aerodynamika 3. Čo sa dá očakávať pri pristávaní v závetrí nejakej prekážky ? silný vietor umocnený dýzou silnú turbulenciu pokojné pristávacie podmienky 4 / 31 Kategória: Aerodynamika 4. Zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily má teplota vzduchu smer obtekania rýchlosť obtekania a tvar profilu 5 / 31 Kategória: Aerodynamika 5. Pri lete nízko nad zemou (vo výške menšej ako polovica rozpätia) vzniká tzv. prízemný efekt, ktorý spôsobí, že sa vztlak lietadla zväčší indukovaný odpor lietadla zmenší indukovaný odpor lietadla zväčší 6 / 31 Kategória: Aerodynamika 6. Ktoré veličiny majú zásadný vplyv na veľkosť vztlakovej sily ? uhol nastavenia, teplota vzduchu, rýchlosť vetra uhol nábehu, smer vetra, hustota vzduchu uhol nábehu, rýchlosť obtekania profilu, hrúbka profilu 7 / 31 Kategória: Aerodynamika 7. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 1 ? aerodynamický začiatok profilu začiatok profilu nábežná hrana 8 / 31 Kategória: Aerodynamika 8. Pokiaľ chceme zachovať vztlak krídla pre rôzne rýchlosti letu, musíme meniť súčiniteľ vztlaku pomocou uhlu nábehu α (alfa). Ktoré z tvrdení nie sú správne ? Kritický uhlol nábehu α sa pri pomalých lietadlách (padák, rogalo) dá dosiahnúť len veľmi ťažko. Po prekročení kritického uhlu nábehu α sa vztlak už nezväčšuje a dochádza k pádu lietadla. Po prekročení kritického uhlu nábehu α dochádza k pozvoľnému znižovaniu rýchlosti a výšky . Rýchlosť, pri ktorej lietadlo letí pri kritickom uhle nábehu α, kedy je súčiniteľ vztlaku maximálny nazývame minimálnou (pádovou) rýchlosťou. 9 / 31 Kategória: Aerodynamika 9. Zoraď tvary podľa najmenšieho súčiniteľa odporu (napr. abcde – bez medzier) Skontrolovať 10 / 31 Kategória: Aerodynamika 10. Odpor, ktorý vzniká na krídle vyrovnávaním rozdielu statických tlakov na vrchnej a spodnej starne sa nazýva interferenčný odpor tvarový odpor indukovaný odpor 11 / 31 Kategória: Aerodynamika 11. Uhol nábehu α je uhol medzi vektorom nabiehajúceho nerozrušeného prúdu vzduchu a výslednou aerodynamickou silou strednou krivkou profilu tetivou profilu 12 / 31 Kategória: Aerodynamika 12. Tetiva profilu je spojnica aerodynamického stredu profilu a odtokovej hrany stredov kružníc vpísaných do profilu nábežnej a odtokovej hrany 13 / 31 Kategória: Aerodynamika 13. Ako sa zvýši odpor pri zdvojnásobení rýchlosti obtekania? zostane rovnaký štvornásobne dvojnásobne 14 / 31 Kategória: Aerodynamika 14. Na zabezpečenie vzniku vztlaku je potrebné aby bol statický tlak vzduchu na vrchnej strane krídla vyšší ako na na spodnej strane rovnaký ako na spodnej strane nižší ako na spodnej strane 15 / 31 Kategória: Aerodynamika 15. Vztlak, tiaž a odpor sú najdôležitejšie sily pôsobiace na každé aerodynamické lietadlo. Ktoré z tvrdení nie je správne ? Indukovaný odpor najmenej ovplyvňuje odpor celého lietadla. Rozdielom tlakov na prednej a zadnej strane telesa obtekaného vzduchom vzniká tvarový odpor. Hladký povrch lietadla znižuje trecí odpor. Vztlaková sila pôsobí približne v rovnakom smere ako tiažová sila. Interferenčný odpor vzniká z dôvodu vzájomného ovplyvňovania medzných vrstiev rozdielnych častí lietadla. 16 / 31 Kategória: Aerodynamika 16. Aerodynamický odpor je rozdiel vztlaku a doprednej rýchlosti rozdiel rýchlosti padáka a rýchlosti protivetra výsledný súčet odporov krídla, šnúr a pilota 17 / 31 Kategória: Aerodynamika Štíhlosť krídla 17. λ, ktorá je u obdĺžnikového krídla definovaná ako pomer rozpätia L k hĺbke krídla b, sa dá pre ľubovoľný tvar vyjadriť vzťahom: ( S – plocha krídla ) λ = L² / S λ = b / S λ = L² / b 18 / 31 Kategória: Aerodynamika 18. Pri akej situácii dôjde k odtrhnutiu prúdenia od povrchu krídla ? príliš veľká rýchlosť obtekania príliš veľký uhol nábehu príliš malý rozdiel tlakov nad a pod krídlom 19 / 31 Kategória: Aerodynamika 19. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 2 ? aerodynamický koniec profilu odtoková hrana koniec profilu 20 / 31 Kategória: Aerodynamika 20. Aké je približné tiažové zrýchlenie v našich zemepisných šírkach? (m/s²) 9,81 10 1 21 / 31 Kategória: Aerodynamika 21. Ktorý z týchto profilov môžeme nazvať autostabilný profil, vhodný pre samokrídla, paraglidingové krídla, rogalá, atď. ? Skontrolovať 22 / 31 Kategória: Aerodynamika 22. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 4 (červená farba) ? stredná krivka profilu tetiva profilu aerodynamická priamka 23 / 31 Kategória: Aerodynamika 23. Ktoré z týchto tvrdení sú pravdivé? Turbulentný profil sa hodí na rýchlejšie lietadlá, vykazuje dobrý súčiniteľ vztlaku. Laminárny profil má väčšie prehnutie strednej krivky a max. hrúbka profilu je posunutá viac dopredu. Symetrický profil má rovnaké aerodynamické vlastnosti aj pri kladných aj záporných uhloch nábehu. Autostabilný profil má dvakrát prehnutú strednú krivku do tvaru písmena "S", lietadlo s týmto profilom nepotrebuje horizontálny stabilizátor "výškovku" 24 / 31 Kategória: Aerodynamika 24. Aká je hustota suchého vzduchu (medzinárodná štandardná atmosféra, pri hladine mora a 15 °C) ? 0,775 kg/m³ 1,225 kg/m³ 1,000 kg/m³ 25 / 31 Kategória: Aerodynamika 25. Aké je rozloženie tlakov pri obtekaní nesymetrického profilu? na vrchnej strane je tlak menší (podtlak) a na spodnej väčší (pretlak) na spodnej strane je tlak menší (podtlak) a na vrchnej väčší (pretlak) na vrchnej aj spodnej strane profilu je rovnaký tlak 26 / 31 Kategória: Aerodynamika 26. Čo je znázornené na obrázku pod číslom 3 (zelená farba) ? aerodynamická krivka stredná krivka profilu tetiva profilu 27 / 31 Kategória: Aerodynamika 27. Vztlak na krídle vzniká v dôsledku zníženého statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ v dôsledku znižovania statického tlaku atmosféry s výškou zníženia statického tlaku nad krídlom – „podtlakom“ a zvýšením statického tlaku pod krídlom – „pretlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla zvýšenia statického tlaku nad krídlom – „pretlakom“ a zníženia statického tlaku pod krídlom – „podtlakom“, spôsobeným obtekaním vzduchu okolo profilu krídla 28 / 31 Kategória: Aerodynamika 28. Čo rozumieš pod pojmom uhol nábehu ? uhol medzi smerom letu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu uhol medzi tetivou profilu a horizontálou uhol medzi tetivou profilu a vektorom prichádzajúceho prúdu vzduchu 29 / 31 Kategória: Aerodynamika 29. Vplyvom veľkej nadmorskej výšky bude dopredná rýchlosť LŠZ nižšia nezmenená vyššia 30 / 31 Kategória: Aerodynamika 30. Pri vzniku vztlaku na krídle vznikajú okrajové víry, vzduch na koncoch krídla preteká z oblasti pretlaku do oblasti podtlaku. Ktoré z tvrdení sú pravdivé ? Rýchlosť vyrovnávania tlakov na koncoch krídla nazývame indukovanou rýchlosťou a jej smer je zvrchu profilu nadol. Znižovaním, bránením prefukovaniu sa znižuje indukovaný odpor. Indukovaný odpor znižuje hodnotu vztlaku celého krídla. Indukovaný odpor rastie kvadraticky so súčiniteľom vztlaku, a znižuje sa štíhlosťou krídla. 31 / 31 Kategória: Aerodynamika 31. Ako nazývame vrstvu v ktorej sa častice vzduchu vzhľadom na viskozitu pohybujú pomalšie ako v nerušenom prúde vzduchu okolo telesa (profilu) ? neutrálna vrstva medzná vrstva vymedzená vrstva Tvoje hodnotenie je Priemerné hodnotenie je 62% 0% Reštart testu Ukončiť testovanie Zdal sa Vám test vhodný? Ohodnoťte ho. Odoslať ohodnotenie Naspať na všetky testy