Vyhodnotenie športovej činnosti zväzu ZK v roku 2022

Súťaže na Slovensku

V roku 2022 sme do športového kalendára naplánovali celkom 4 kolá súťaže Majstrovstiev Slovenska s finálovým kolom Pohár Nízkych Tatier. Aj napriek úspešným letom, mimo termínov súťažných kôl, vývoj počasia nám neumožnil odlietať tento rok ani jedno platné súťažné kolo. V zmysle znenia športového poriadku preto tento rok nebude vyhlasovaný Majster Slovenska.

Pre športovú komisiu zväzu vznikli podnety pre zmenu systému organizovania súťaže Majstrovstiev Slovenska.

V prvom variante je podnet založený na súčte umiestnenia v kolách Majstrovstiev Slovenska a vhodným kľúčom, algoritmom, uznanie aj umiestnenia v rámci súťaže Cross coutry XContest. Vzhľadom na malú účasť pilotov na súťažiach FAI2 sa o zaradení bodov z poradia v tejto kategórii neuvažuje.

V druhom variante sa navrhuje organizovať súťaž Majstrovstiev Slovenska ako týždňovú akciu na Slovensku, alebo v spolupráci s inou národnou organizáciou aj v zahraničí.

Tretí variant je zachovanie doterajšieho stavu. Organizovanie viacerých kôl v priebehu roka a súčet bodov v roku pre konečné vyhlásenie Majstra Slovenska na konci sezóny.

Výsledok rozhodnutia športovej komisie bude zverejnený do konca januára 2023. Na základe tohto sa stanoví športový kalendár pre rok 2023.

V rámci akcie 100 jarných kilometrov sa síce stovky neuleteli, ale na Slopove a Sľubici sa zorganizovali letové akcie s hodnotnými výkonmi. Najlepších 97 km uletel Jaroslav Sojka zo Slopova do Drienovca pred Košicami.

Skupina pilotov a reprezentantov si začiatkom mája zorganizovali sústredenie v rakúskom Greifenburgu. Využili počasie a výborný terén v dobe, kedy sa u nás nedalo kvôli počasiu lietať. Report o akcii je na nasledujúcich stranách.

Je tiež hodné za povšimnutie to, že piloti v rámci letov Xcontestu sa už viac dokážu orientovať na lety po uzavretej trojuholníkovej, alebo priamej trati s návratom. Predstavuje to zisk viac bodov v hodnotení a tiež viac športových možností v organizovaní a priebehu letu.

Súťaže FAI2 a FAI 1 v zahraničí

V športovom kalendári bolo plánovaných celkom 7 súťaží v zahraničí. Z toho bolo 5 súťaží v kategórii FAI2 a jedna s kategóriou FAI1. Účasť na FAI súťažiach sa plánuje s cieľom získať kvalifikačné body pre výber reprezentantov do súťaže kategórie FAI1 Majstrovstvá sveta. V roku 2022 to je cieľ pre súťaž v roku 2023 Majstrovstvá sveta v Severnom Macedónsku. Zatiaľ máme štyroch pilotov spĺňajúcich výberové kritéria. Pre získanie ďalších možností a kvalifikácii, sa ešte teraz v decembri zúčastňujeme súťaže na Lanzarote.

Jarné súťaže v Rakúsku a Nemecku boli na poslednú chvíľu zrušené kvôli počasiu. Predmajstrovstvá sveta v Kruševe boli pre malý počet prihlásených pilotov zrušené. Na súťaž v ďalekom Bulharsku sa nikto neprihlásil.

Súťaže boli v rámci financií zväzu ZK sčasti refundované. Akcia Majstrovstvá Európy v talianskom Sigille bola sčasti financovaná z príspevku Ministerstva školstva.

Slovenskí rogalisti na reprezentačnom sústredení 10.-12. mája 2022 v rakúskom Greifenburgu

Účastníci:

Jaroslav Sojka, Miroslav Pavelka, Marian Csonka – piloti ZK so štatútom reprezentanta

Martin Uhrík, Martin Krchňák, Stanislav Macicha – žiaci a piloti ZK

Pre zabezpečenie tréningu lietania a prípravu pre súťaže sme v máji vycestovali za lietaním do rakúskeho Greifenburgu. Je to centrum lietania v južných Alpách s veľkým kempingom a dostupným štartoviskom na vrchu Emberger Alpe s prevýšením 1000 m.

Pre trojdňové stretnutie sme pripravili program praktický aj teoretický. Bol zameraný na vedomosti a zručnosti aj skúsených a začínajúcich súťažných pilotov.

  1. Rádiokomunikácia pilotov a nastavenia rádiostanice pre miestne bezpečnostné frekvencie v PMR pásme.
  2. Analýza predpovede počasia pre miestnu oblasť a využitie informácie pre stanovenie úlohy alebo pre využitie počas letu. Nebezpečné podmienky počasia pre miestne lietania a lietanie v Alpách.
  3. Metodika pre vykonávanie štartov a pristáti v horskom prostredí. Strmé štartovacie plochy, šikmé pristávacie plochy, pristávanie s vetrom alebo bočným vetrom. Lietanie v skupine.
  4. Stanovenie súťažnej úlohy pre let a nastavenie do navigačného prístroja Compeo, Competino, XCtrack. Praktické lety podľa vytýčenej úlohy.
  5. Analýza tracklogov z letov pilotov. Porovnanie, vplyvy počasia na let, taktické rady a upozornenia, využitie údajov prístrojov pre let, priblíženie k otočnému bodu, doklz do cieľa, údajov o vetre v prístroji a ich využitie pre let.

Priebeh počasia, s južným prúdením počas pobytu v oblasti, umožnil naplniť tento program. Zvlášť prospešný bol kontakt skúsených pilotov zo začínajúcimi pilotmi. Tiež lietanie vo veľkých pohoriach ako sú Alpy vyžaduje dlhodobejšiu skúsenosť a toto sa preukázateľne potvrdilo aj na zúčastnených.

Zo stretnutia vyplynula problematika pre nasledujúce sústredenia.

  1. Riešenie rozpočtu pri pristávaní v známom alebo v neznámom teréne.
  2. Nastavenie navigačných prístrojov pre bežný let a pre súťažnú úlohu.
  3. Kontrola technického stavu klzáka a nastavenie parametrov geometrie jednotlivých typov klzákov.
  4. Metodika prípravy pilota pred štartom a rozdielnosť štartu závesného klzáka pri silnom a pri slabom vetre.

Medzinárodné majstrovstvá Hessenska, súťaž HG FAI 2 Class 1

23. – 26. júna 2022 v rakúskom Greifenburgu

Na základe skúseností z minulých rokov sme sa rozhodli znova zúčastniť lietania v rakúskych Alpách na súťaži. Táto súťaž nemeckých rogalistov sa tradične koná v Rakúsku kvôli výborným podmienkam pre lietanie na závesných klzákoch a dobrým zabezpečením akcie v miestnom kempingu, ktorý je centrom lietania v tejto oblasti.

Na súťaž sa prihlásili piloti zväzu ZK Sojka, Csonka, Pavelka, Plučinský. Cestu a ubytovanie sme si zabezpečili prostredníctvom autokaravanov a stanov. Súčasťou štartovného sú aj poplatky za štartovanie na kopci a činnosti na pristávacej ploche v susedstve kempingu, kde sme bývali.

Na súťaži sa zúčastnilo 29 pilotov zo 4 štátov. Súťaž bola organizovaná ako štvordňová s tréningom jeden deň. V prvý deň začiatku súťaže sme spoločne absolvovali mandatory briefing. Tu sa oznamovali dôležité veci o letovom priestore súťaže, podmienkach lietania v oblasti južných Álp, komunikácie počas akcie, zabezpečenie bezpečnosti lietania a postupy pre riešenie problémov. Koordinácia lietania rogál a padákov, keďže sa jednalo o spoločnú súťaž týchto druhov lietania.

Celkom sa odlietali 4 platné kolá. Predpoveď počasia bola na prvé dva dni dosť váhavá, ale aj napriek veľkej oblačnosti sa odleteli kvalitné úlohy. Druhé dva dni bolo počasie výborné a toto umožnilo letieť dlhé a rýchle úlohy.

Súťaž vyhral Roland Wohrle pred druhým Gerdom Donhuberom a treťou Corinnou Schwiegershausen.

Celkové výsledky slovenského teamu boli Jaroslav Sojka 6., Ivan Plučinský 13., Marian Csonka 17., Miroslav Pavelka 20.

Umiestnením a účasťou na tejto súťaži kategórie FAI 2, sme získali ďalšie potrebné body pre kvalifikáciu na súťaže kategórie FAI 1 v ďalšom období.

21st FAI Majstrovstvá Európy kategória HG Class 1

10. – 23. júl 2022 Taliansko, Sigillo

Účastníci súťaže: Miroslav Pavelka, Ivan Plučinský, Jaroslav Sojka,

Na základe podanej prihlášky do tejto súťaže a po splnení podmienok, body vo FAI rankingu pre účasť na súťaži FAI 1, sa piloti zúčastnili súťaže Majstrovstvá Európy, konanej v meste Sigillo, v provincii Perugia v Umbrii. Táto oblasť sa nachádza východne od Ríma a 100 km od východného pobrežia Talianska. Letový priestor bol volený v pohoriach Val di Ranco, Monte Cucco a až do pohoria národného parku Monti Sibillini s okrajovými mestami Assisi, Castelluccio a Norcia. Pohoria v hornej časti priestoru sú vápencové kopce s výškami do 1700 m a v južnej časti v okolí Norcie a Castelluccia do 2500 m.

Trasy letov boli volené po dĺžke týchto pohorí s preletmi do východných a západných údolí oblasti Umbria. Počasie v priebehu súťaže bolo veľmi priaznivé pre súťažné lietanie. Odlietalo sa 8 z 10 možných dní a tiež deň tréningu.

Kvalita letových úloh zodpovedala obsadeniu súťaže a predpovedanému počasiu. Lietali sa skoro všetky úlohy nad 100 km s maximom v úlohe 203 km. Dosahovali sa výšky povoleného limitu do 3500 m a časy strávené vo vzduchu počas úlohy, od 4 do 6 hodín. Kvalita obsadenia pilotov a počasie v oblasti boli tak dobré, že denne bolo v cieli od 50 do 90% pilotov.

Charakter letov bol výhradne rýchlostný let do cieľa, uletieť stanovenú trať čo najrýchlejšie. Technika závesných klzákov v súčasnosti je založená na uhlíkových konštrukciách kostry a materiálu Technora na plachte. Výrobcovia klzákov boli Icaro -Taliansko, Aeros – Ukrajina, Moyes – Austrália, Wills Wing – USA. Dosahovali sa priemerné rýchlosti od 40 do 67 km/hod. Táto rýchlosť bola aj doterajším rekordným výkonom v tejto kategórii na takejto súťaži.

Súťaže sa zúčastnilo 95 pilotov z celého sveta. Víťazom sa stal Alexander Ploner na krídle Laminar, druhý jeho teamový kolega Christian Ciech tiež na krídle Laminar, tretí pilot z Nemecka Primoš Gričar na krídle Aeros. Z teamov to vyhrali Taliani pred Nemcami a Čechmi.

Naši slovenský piloti dosiahli tieto výkony a umiestnenie:

Jaroslav Sojka

Počet letov 9, Celkový čas vo vzduchu 48:40 hod, Nalietané 1358 km, 7 krát v cieli z 9 úloh.

Ivan Plučinský

Počet letov 9, Celkový čas vo vzduchu 39:15 hod, Nalietané 1153 km, 5 krát v cieli z 9 úloh.

Miroslav Pavelka

Počet letov 5, Celkový čas vo vzduchu 14:35, Nalietané 273 km

Konečné umiestnenie v súťaži:

Jaroslav Sojka 56

Ivan Plučinský 64

Miroslav Pavelka 92

XXV OPEN INTERNACIONAL DE CANARIAS DE ALA DELTA

Kanárske ostrovy, Lanzarote 4.-10.12.2022

Po roku sa znova vraciame na poslednú FAI súťaž v roku 2022, na Kanárskom ostrove, Lanzarote. Je to meka lietania na rogalách a padákoch v zimnom období. Sopečný ostrov ponúka krásne monumenty v podobe sopiek kráterov a útesov. V tomto prostredí sa organizoval jubilejný 25. ročník tejto súťaže.
Na štarte sa zišlo celkom 51 pilotov, súťažilo sa v kategorii Class 1, Class Sport a Lokalne Majstrovstvá Kanárskych ostrovov.

Týždenná súťaž nám vyhovuje aj z pohľadu spojenia letecky z Bratislavy.
Registrácia sa koná v miestnom kutúrnom dome v Costa Tequize, bývalom hlavnom meste ostrova Lanzarote. Stretáme tu množstvo pilotov z tohoročných európskych súťaží. Toto všetko dáva vysoký punc kvalite tejto súťaže. Pre nás je to posledná možnosť získať kvalifikačné body pre rok 2023, účasť na Majstrovstvá sveta a účasť na súťažiach FAI1 v budúcich rokoch.

Slovenské družstvo tvorilo 5 pilotov, Jaro Sojka, Miro Pavelka, Marian Csonka, Braňo Buľko a Laco Geci.
Priebeh súťaže bol poznačený dosť nezvyklým premenlivým počasím, ale organizátori dokázali aj v tej mizérii vystihnúť a vypísať hodnotné úlohy. Celkom sa odlietali 4 dni a 3 platné úlohy. Lietalo sa stále na západnú situáciu a teda letel sa útes Famara. Je to top trať pre lietanie na tomto ostrove, pozdĺž 700 m vysokého útesu a mora, 15 km tam a späť bez možnosti normálneho pristátia. Dažďové prehánky dali každému pilotovi skúsenosť ako letieť a úspešne sa dostať na otočný bod.

Víťazom sa stal Roland Wohrle z Rakúska, pred druhým Fabienom Zadorom a tretím Christianom Polletom z Francúzka.
Naše umiestnenie bolo 27. Sojka, 33. Geci, 35. Pavelka, 40.Csonka, 6. Buľko v kategórii Sport.
Z výsledkov súťaží bola pre nasledujúcu sezónu vybraná reprezentácia zväzu. Čaká nás vrchol roka 2023 a to Majstrovstvá sveta v Severnom Macedónsku v Kruševe. Už sme tu lietali v minulých rokoch tak chceme predpokladať aj zaujímavé a perspektívne umiestnenia reprezentantov.

Športová komisia naplánovala pre rok 2023 dostatok domácich aj zahraničných súťaží. Dúfame že naplánované akcie uspokoja každého pilota a člena zväzu ZK.

Súvisiace príspevky